TRAVAIL - Tranzitia la viata activa in vederea integrarii pe piata muncii pentru elevii din judetul Dolj
travail header

Acest site este cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvolaterea Resurselor Umane 2007-2013



Menu

Consiliere si orientare in cariera

Consiliere si orientare in cariera

septembrie 05, 2014


Consilierea şi orientarea în carieră ţin cont de mobilitatea socială şi economică, fiind imperios necesar să se adapteze rapid noilor conţinuturi şi structuri profesionale.  În plus, creează premisele favorabile pentru elevi, astfel încât să le permită integrarea socială rapidă, flexibilitatea, iniţiativa şi rezolvarea de probleme, diminuarea imprevizibilului sau a hazardului în alegerea carierei.

În acest context, consilierii angrenaţi în proiectul „Travail – Tranziția la viața activă în vederea integrării pe piața muncii pentru elevii din județul Dolj” valorizează la nivel maxim fiecare din cei 400 de elevi înscrişi în proiect, prin dezvoltarea aptitudinilor, atitudinilor şi trăsăturilor de personalitate.

De fapt, consilierea şi orientarea în carieră reprezintă una din modalităţile prin care educaţia îşi urmează scopul: de proces formativ centrat pe elev, unde sunt valorizate tipuri diverse de elevi şi abilităţi pentru a răspunde nevoilor comunităţii şi a oferi societăţii persoane competente pentru viaţa privată, profesională şi publică. În plus, consilierea şi orientarea în carieră constituie cadrul organizat de întâlnire între consilieri şi elevi, în care consilierul poate să lucreze cu dimensiunea afectivă, motivaţională, atitudinală şi socială a elevului.

Consilierea şi orientarea în carieră tind să rezolve în prezent, simultan, următoarele aspecte:

  • dezvoltarea personală şi înzestrarea elevilor cu cunoştinţe şi abilităţi necesare pentru managementul propriei vieţi;
  • informarea elevilor privind oportunităţile de educaţie şi formare în România;
  • facilitarea accesului la întreaga ofertă de educaţie şi formare profesională;
  • sprijinirea bunei inserţii socio-profesionale viitoare a tinerilor;

În urma parcurgerii orelor de consiliere şi orientare, elevii vor conştientiza conexiunile între ceea ce învaţă şi utilitatea cunoştinţelor şi abilităţilor dobândite pentru viaţa reală, iar acest lucru le sporeşte motivaţia şi interesul pentru învăţare.

Beneficii pe termen scurt în favoarea consilierii şi orientării în carieră:

  • Conştientizarea relaţiei existente între deprinderile şi cunoştinţele dobândite în şcoală şi succesul profesional;
  • Creşterea motivaţiei pentru învăţarea şcolară şi învăţare în general;
  • Dezvoltarea abilităţilor de relaţionare interpersonală şi a unor deprinderi relevante pentru carieră;
  • Dobândirea unor cunoştinţe specifice despre ocupaţii şi cariere şi a unei atitudini de explorare a oportunităţilor;

Beneficii pe termen lung în favoarea consilierii şi orientării în carieră:

  • Satisfacţie profesională;
  • Randament academic şi profesional;
  • Reducerea duratei şomajului şi implicit a costurilor sociale ale acestuia;
  • Creşterea ratei de integrare socio – profesională a tinerilor;
  • Creşterea mobilităţii pozitive a forţei de muncă.

Consilierea şi orientarea în carieră sunt structurate pe următoarele OBIECTIVE:

  • Autocunoaştere şi dezvoltare personală
  • Comunicare şi abilităţi sociale
  • Planificarea carierei
  • Calitatea stilului de viaţă

METODE FOLOSITE în cadrul consilierii şi orientării în carieră

  • Exerciţii individuale, în perechi, în grup;
  • Dezbaterea – prezentarea argumentelor por şi contra unei idei;
  • Căutarea de informaţii, resurse suplimentare, accesare internet;
  • Jocul de rol, simularea – metodă în care participanţii adoptă poziţii diferite de poziţia lor sub aspectul personalităţii, motivaţiei şi rolului;
  • Brainstorming-ul – metodă de soluţionare a unei probleme prin emiterea cât mai multor idei, într-o atmosferă stimulativă;
  • Conversaţia;
  • Chestionar de interese şi aptitudini;
  • Tehnici ale gândirii critice;
  • Analiza SWOT;
  • Studiul de caz – analiza în grup a unor scenarii reale pe anumite teme sau probleme;
  • Imageria mentală – exerciţiu care solicită elevii să îşi imagineze anumite situaţii şi îi ajută să se focalizeze pe propriile  dorinţe, aspiraţii şi trăiri relaţionate cu situaţia imaginată;
  • Fişe de lucru;

Experienţa ţărilor vestice sugerează importanţa acestor demersuri prin faptul că se obţin   rezultate şcolare mai bune, un climat şcolar constructiv, o vehiculare a unei cantităţi mai mari de informaţii despre carieră, o relaţie mult mai bună între elevi, o creştere a motivaţiei pentru învăţare, dar şi o creştere a satisfacţiei faţă de calitatea procesului educaţional din şcoală.

La momentul actual, prin consilierea şi orientarea în carieră se urmăreşte dezvoltarea competenţelor interpersonale, sociale şi civice, precum şi o amplificare a abilităţilor şi aptitudinilor pentru viaţă.